Oana Dugan
Seara de 7 noiembrie 2015 a marcat apogeul existenţial al Muzicalului
gălăţean Nae Leonard! O Divă „în
toată puterea cuvântului” a atins cu făptura-i toată (profesională şi fizică)
scena teatrului din urbea de la Dunăre, botezând cu focul creaţiei scena
instituţiei. Elena Moşuc, soprana româncă ce a uimit mapamondul cu ale sale
calităţi excepţionale, „cea mai expresivă soprană din lume”, a acceptat
invitaţia de a cânta în cadrul celui de al doisprezecelea Festival Leonard,
rolul titular din Traviata de Verdi!
Dacă, de-a lungul timpului, scena Muzicalului gălăţean a „văzut” iar sala a
„auzit” mari voci de operă, niciodată o Divă nu i-a trecut pragul, întrucât
după o scenă a teatrului alla Scala, a unei Wiener Staatsoper sau Berlin
Staatsoper, o „scândură” a unui umil muzical de provincie, dintr-o parte a
ţării uitată de lume şi de Dumnezeu, pare o izgonire a zeului din raiul
asigurat de Destin! Şi iată că acea umile
ancella del Genio creator a determinat-o pe Elena Moşuc să îndrăznească o
„catabază”, să demonstreze cu prisosinţă că nu este nici pe departe acel artist
cu „moft de vedetă”, (cum de altfel, a făcut-o mereu!) şi subjugată de
conştiinţa calităţii actului profesional dedicat artei şi nu instituţiei, să
adune pe o scenă „insignifiantă” în topul marilor case ale Operei naţiunii, o
echipă de excepţie, cu un binemeritat premiat pentru activitatea de o viaţă
Gheorghe Stanciu la pupitrul dirijoral, cu un surprinzător de capabil şi
încântător Florin Guzgă în rolul lui Alfredo şi un echilibrat Adrian Mărcan,
atât în voce, joc scenic şi atitudine, reuniţi toţi sub vechea regie cuminte şi
cu adevărat clasică a Eleonorei Constantinova de la TNOB Chişinău, într-o
scenografie romantică şi puţin pretenţioasă a lui Grigore Gorduz.
Că publicul a reacţionat ca la gurile Dunării după 70 de ani de tembelizare
comunistă, neaplaudând Diva la deschiderea cortinei, când buna cuviinţă şi
educaţia cu adevărat muzicală şi aristocraţia culturii şi intelectului ar fi
dat, în mod normal, tonul ridicării în slăvile actului artistic pentru Divă, nu
e decât un alt duş rece al asumării acelei calităţi de „umil instrument al
Geniului Creator” din partea Elenei Moşuc! S-a compensat însă gafa publicului
cu un parizian bufet cu şampanie în pauze, ca în foaierele marilor teatre din
capitalele lumii şi gestul mai mult decât cavaleresc al Directorului teatrului,
Dr. Teodor Niţă, care în finalul spectacolului a îngenunchiat în faţa Divei,
oferindu-i buchetul de flori. A fost un echivalent al acelor torţe şi purtări
pe braţe, în slavă, a actorului de geniu din şi înainte de perioada interbelică!
(Pentru continuare, click pe link-ul de mai jos)
http://alternativaonline.ca/Euterpe1512.html
(Pentru continuare, click pe link-ul de mai jos)
http://alternativaonline.ca/Euterpe1512.html
Şi a fost catharsis! Aşa a promis soprana Elena Moşuc la repetiţii, şi s-a
ţinut de cuvânt, regizând la rându-i, în noua distribuţie, întreg spectacolul,
coagulând jocul timid la repetiţii al excepţionalului Florin Guzgă, scoţându-l
din chingile moralei ipocrite a Facultăţii de Teologie absolvite şi
transpunându-l în frumosul epocii romantice, făcându-l să exulte în timpul
spectacolului de patosul iubirii pentru sublimul creaţiei divine – Femeia!
Pentru că în seara de 7 noiembrie 2015, Violetta Valéry a fost Elena Moşuc iar impetuosul
Alfredo, Florin Guzgă, două nume care s-au mulat arhetipurilor romantice al Margueritei
Gautier şi al lui Armand Duval, cu „redoarea” începutului de secol XXI, dar
care şi-au dat toată măsura talentului atât stimulaţi de inefabilul muzicii verdiene,
cât mai ales de puterea de a coborî sentimente adevărate din tolba „Geniului
creator”. La Nae Leonard, în
preaplinul toamnei, au venit „în vizită” sublimul feminin, cu inflexiuni
rarissime în voce, cu o tehnică desăvârşită şi surprize interpretative (aidoma
supraacutei si bemol din finalul
cabalettei Violettei din actul I), unde coloratura, dramatismul şi lirismul pun
mari dificultăţi posibilităţilor interpretative ale oricărei soprane. Şi am
avut o paletă de belcanto mulat muzicii verdiene, pus în slujba compozitorului
de talentul revărsat şi tehnica impecabilă a Elenei Moşuc. Pianissimele acute
care atacă mereu şi se dezvoltă în impecabile crescendo-uri sonore registrul
înalt al sopranei, coloratura delicată, vibrată şi plină de muzicalitate ce
ţine în veşnică plutire spiritul colectiv al publicului, sideful perfect al
emisiilor sunetului ce nu zgârie auzul, ci-l mută cu delicateţea perlelor şi
precizia faţetelor de briliant, în alte planuri vibratorii, aidoma forţei
luminii necreate, revărsările în cascade ale exuberanţei sentimentale admirabil
echilibrate vocal, demonstrând flexibilitate şi delicateţe, finesse şi
fluiditate în liniile melodice verdiene, au apropiat Scalla din Milano şi al
său succes pe această scenă, de inima şi spiritul publicului gălăţean iubitor
de operă. Acestei suite de caracteristici ale talentului transpus tehnic şi
redat melomanilor, i-a urmat drama psihologică a duetului Violetta-Germont în
tonalitatea gravă a lui do minor şi re bemol minor anunţând disiparea acelui sogno d’amore şi anticipând moartea
protagonistei, precum şi vibrantul şi cutremurătorul Amami Alfredo, în puternica tonalitate a lui fa major (ca, de
altfel, toate pasajele dedicate ideii de iubire din opera verdiană). Acestor tonalităţi
verdiene li s-a impregnat maniera desăvârşită de a reda sunetul în toate
culorile şi nuanţele sale expresive, de la filaje de supraacute, la profunzimi
grave şi impresionante, de la luciu de sidef şi „precizii” de muchie de diamant,
la înfiorătoarele messa di voce,
„raritate de sorginte belcantistă”, după cum nota Costin Popa sau de la duioşie
şi dragoste protectoare, la tragismul implacabil, funest şi funebru al
tonalităţilor din si minor, ale morţii.
I-au stat alături acestei magiciene a sunetului Florin Guzgă, cu o voce
lirică de tenor, puternică, lucrată şi abilă, capabilă de o subtilă coloratură
şi de mult mai mult decât a permis varianta gălăţeană a spectacolului (la
Galaţi, cabaletta lui Alfredo din actul al doilea nu s-a cântat niciodată iar
această producţie „marca Moşuc” nu a făcut nici ea excepţie, din păcate!) şi
vocea profundă a lui Adrian Mărcan, uneori inegală în emisia sonoră, pe alocuri
scăpând sau înghiţind acute, dar profundă şi adecvată, prin sobrietate şi mai
puţin prin timbru, acelor tonalităţi ale falsei relaţii fa natural-fa bemol
(din Cosi alla misera) ce contrapune
acel re bemol major al baritonului lui re bemol minor al sopranei – tonalitate
favorită a exprimării atât a cedării Violettei în faţa părinteştii rugăminţi,
dar şi a morţii din final a protagonistei.
S-au evidenţiat jocul scenic mai mult decât natural al Elenei Moşuc, cu
unul mult adus la realitatea secolului al XIX-lea romantic francez, mai ales în
timpul spectacolului, al lui Florin Guzgă şi cu sobrietatea caracteristică şi
în final dominată de remuşcare a lui Adrian Mărcan alias Germont tatăl, un
bariton cu o ţinută impecabilă şi o prestanţă a posturilor demnă de rolul
interpretat şi de epoca în care s-a transpus.
O producţie care a scris deja istorie, vorba lui Victor Cilincă, pe scena
lui Nae Leonard şi în viaţa Galaţilor
şi care pune undeva, prin performanţele orchestrei şi corului, prin
scenografie, regie, regie tehnică şi mai puţin prin calitatea şi exuberanţa
publicului, această urbe de la Gurile Dunării, lângă Scalla din Milano!
Parafrazându-l pe Marco Giubileo, violistul orchestrei Scalla, în 7
noiembrie anul de graţie (cu adevărat!) 2015, pe scena Muzicalului Gălăţean s-a
auzit perfecţiunea interpretativă a Violettei Valery, Elena Moşuc cântând „aşa
cum aş vrea eu să ascult!”
(Multumiri pentru fotografii paginii de Facebook a sopranei Elena Mosuc!)
(Multumiri pentru fotografii paginii de Facebook a sopranei Elena Mosuc!)