miercuri, 28 noiembrie 2018

Familia Dugan din Cireş-Opăiţeni - artizani ai Unirii Bucovinei cu Patria Mama


Motto:

„Cunoaşterea este recunoaştere.”

Aristotel


Nici nu se concepe, după 2009 încoace, a se vorbi despre Unirea Bucovinei cu Patria Mamă fără a se menţiona contribuţia cu asupra de măsură a unei familii de ţărani şi intelectuali români din Moldova de Nord, ţinutul Bucovinei, originară din Cireş-Opăiţeni, un sat din raionul Storojineţ, regiunea Cernăuţi. Mai ales după ce Institutul “Bucovina” al Academiei Române a scos la iveală din mucede arhive cronicile de familie şi însemnările bravilor membri ai acestei familii cu o conştiinţă naţională ieşită din comun, marcată emblematic de iubirea de patrie, ţară, popor şi stat unitar.

Manuscrisele lui Ilie Dugan-Opaiţ, grupate sub titlul Familia Dugan din Cireş-Opăiţeni, publicat de Institutul „Bucovina” al Academiei Române în 2009 precum si Albumul Mare al Societatilor Academice Arboroasa si Junimea din Cernauti opera de jertfa a Profesorului emerit Arcadie Dugan-Opait sau de Vatajelul lui Valerian Dugan Opait se constituie in 

emblemă a Centenarului României, deschizand calea unei scriituri memorialistice şi identitare de excepţie în literatura română de specialitate. 
Arcadie Dugan Opait elev (viitor profesor)
Magna conscientia a Neamului şi Clanului, aidoma fratelui său, distinsul şi de-acum celebrul profesor bucovinean Arcadie Dugan-Opaiţ, membri marcanţi şi activi ai Junimii nord moldave, Ilie Dugan-Opaiţ pune înaintea generaţiilor viitoare ale neamului său mai multe lucrări cu caracter memorialistic, monografic şi biografic, cu aceeaşi patimă pentru eternitatea creaţiei întrupate în cuvânt ca şi ideea bulgakoviană a Nemuririi, cu care celebrul scriitor ucrainean îşi blagosloveşte personajul Pilat! Spre deosebire de „nemurirea” bulgakoviană şi biblică a lui Pilat, marcată de înălțarea întru veşnică pomenire prin valoarea altuia dar mai ales prin ştirbirea şi împilarea acesteia, Neamul Duganilor aspiră la însemnătate diacronică prin ridicarea din anonimat a fiinţei, identificate cu cea a poporului şi naţiunii din care se trage, cu cea a teritoriilor ce i-au fost date de Dumnezeu spre stăpânire, prin eforturi şi izbânzi proprii. „Şi, totuşi, omul poate să rămână nemuritor peste veacuri, dacă rămâne ceva scris de la el sau despre el”, spune Ioachim Popescu în Povestea vieţii mele, rezumând intenţia şi isprava unchiului său cu marcantă conştiinţă de sine.
Ilie Dugan Opait
Ilie Dugan-Opaiţ, absolvent de Drept şi român de frunte în comunitatea din care se trage, dezvoltă sentimentul imortalităţii prin consemnare, ca urmare a meseriei (ştiut fiind că scripta manent), dar şi ca urmare a educaţiei primite, fiind printre primele generaţii ale neamului său care înţeleg că educaţia, învăţătura, aduc omului şi alte beneficii decât strict socio-materiale: asigură transcendenţa dincolo de pomenirea a două-trei generaţii succesive, la litaniile ritualice de peste an ale dispăruţilor… Această conştiinţă de sine, deloc exacerbată, ci puternic ancorată   într-o viziune identitară de excepţie - de invidiat în zilele de azi ale Corectitudinii Politice - aduce cititorului înaintea ochilor şi a minţii, imaginea unei lumi cândva existente şi demult apuse, a unei Românii a Conştiinţelor, a cinstei, onoarei şi dorinţei de evoluţie spirituală şi materială prin meritocraţie, având darul de a crea o indestructibilă legătură între generaţii dar şi de a recrea, măcar şi la nivel utopic sau al imaginarului, acea lume cu o aură de decenţă şi respect, ce străbătea peste inevitabilul sordid al vieţii.




Originar din Nordul Moldovei lui Ştefan, din acea nedrept, intenţionat şi util de confuz numită Bucovină (v. Sorin Ullea, Graniţele Moldovei, Ed. Muşatinia, 2009, p.13-14), Ilie Dugan-Opaiţ pricepe, la un loc cu neamul din care se trage, că intenţia imperialilor, ce în 1775 răpiseră 10.442 kilometri pătraţi din nord-vestul ţării, era de a slaviza, prin amestecul românilor cu populaţiile slave ale Galiţiei răsăritene, întreg acest teritoriu, de unde şi denumirea teritoriului răpit cu un termen de sorginte slavă (Bukovina) şi nu unul de origine germanică, tip Buchenwald. (id.) În acest climat în care Nordul Moldovei răpit era educat în spirit bucovinean şi nu „moldovenesc”, şi cu atât mai puţin românesc, în condiţiile în care populaţiile slave (rutenii) se revărsau peste cândva graniţa dintre „Bucovina” şi Galiţia orientală pentru un trai mai lejer decât cel oferit de panii poloni, iar Sokolurile populaţiei slave din sate cultivau aprig şi agresiv „limba şi datinile strămoşeşti” pentru ca „astfel neamul să reziste tendinţelor deznaţionalizante venite din partea statului austriac” (v. Teodor Bălan), în condiţiile în care „spiritul austriac şi şovinismul rutean îşi spuneau cuvântul destul de apăsat” chiar şi în 1934, iar de educaţia patriotică românească în liceul din Coţmani, spre exemplu, se ocupau doar câţiva profesori (Constantin Loghin, Zaharia Criţan, Iancu cavaler de Cuparencu) în timp ce profesorii de altă etnie cultivau metodica discriminării etnice, lăsându-i corijenţi la materiile predate pe elevii de obârșie română, Ilie Dugan-Opaiţ, înaintaşii, congenerii dar şi urmaşii lui pricep că „a se ţine” locului de baştină devine o luptă permanentă, înverșunată şi dusă pe multiple planuri, dar mai ales pe cel al culturii şi al originii acesteia: cuvântul întrupat în alfabet. Acesta, lăsat cu grijă moştenire descendenţilor, creează legătura indestructibilă cu Neamul şi conştiinţa profundă a sinelui strâns legat de locul de originare: baştina, care nu-i altceva decât „moşia moştenită” (Scriban), acel loc al Moşului, al „Zeului” (Gh. Şeitan) ce te-a adus în realitatea terestră şi ţi-a pus un plai la dispoziţie, propice ţie pentru fiinţare! Iar această dureros de lucidă înţelegere a destinului Bucovinei o va reflecta-o autorul mai târziu, în analiza situaţiei privind Nordul Moldovei după cel de-al Doilea Război Mondial: „Oare evenimentele din 28 iunie 1940 – ocuparea Bucovinei de Nord de către armata sovietică – nu-şi află explicaţia în politica puterilor din acest bloc militar (Fosta Antantă din Primul Război Mondial) privind „problema revendicărilor teritoriale”?”
Elena Dugan Vasca

Ioan Dugan Opait
Fiu al lui Ioan Dugan-Opaiţ şi al Elenei născută Vască, frate bun cu Arcadie, Valerian, Aspasia şi Anastasia, şi frate vitreg cu Vasile, primul copil al lui Ioan Dugan-Opaiţ din prima căsătorie cu Saveta Pojoga din Ciudei, Ilie Dugan-Opaiţ, la insistenţele mamei sale şi sub influenţa directă a exemplului fratelui său mai mare, Arcadie, urmează calea învăţăturii, întruchipând prin scrierile sale, imaginea unui intelectual „format în Bucovina istorică şi preocupat, cu generoasă dăruire, de salvarea şi îmbogăţirea patrimoniului cultural al neamului său.” (Vasile I. Schipor) Refugiat din Bucovina răpită de bolşevici la Gura Humorului, într-o perioadă istorică bezmetică pentru România, Ilie Dugan-Opaiţ scrie istoria neamului său, punând în valoare amintiri şi documente, „din dorinţa ca acestea să nu se piardă şi având convingerea „că într-un viitor oarecare, ele vor fi de folos” cuiva, cu dispoziția făţişă ca urmaşii şi moştenitorii săi „să se ostenească să le continue obiectiv şi să le lase urmaşilor cu acelaşi gând bun.”” (Vasile I. Schipor) De altfel, Ilie Dugan-Opaiţ nu e la prima sa astfel de „ispravă”, în 1930 dând luminii tiparului volumul Arboroasa (1875-1877), prima parte din Istoricul societăţii academice „Junimea” din Cernăuţi, publicat la Editura Societăţii, lucrare închegată din imensul fond documentar alcătuit de fratele său, profesorul Arcadie Dugan-Opaiţ, „Mare Maestru” spiritual şi sufletul Societăţii Academice Junimea din Cernăuţi, cel care, pentru mulţi ani, a pregătit fucşi cu scopul de a intra în Societate nu numai vrând, ci şi fiind cu adevărat vrednici de o astfel de cinstire. Cum Arcadie Dugan-Opaiţ strânge, redactează şi alcătuieşte fondul arhivistic al Societăţii din 1875 până la 1930,  Ilie Dugan-Opaiţ, la rându-i membru de seamă al acesteia din 1908, fiind ales membru în secţia literară „cu vot de laudă”, apoi preşedinte al comisiei revizuitoare şi membru emeritat în 1919, dă o mână de ajutor prin publicarea acestui volum, neoprindu-se aici, ci înţelegând că societatea academică nu-şi poate motiva existenţa fără deplina comprehensiune a cadrului istoric, social şi naţional care a născut-o inclusiv în Nordul Moldovei. Se înfiripă astfel Amintirile familiare, Date pentru monografia satului Cireş-Opăiţeni, Cronica evenimentelor anilor 1940-1941, Activitatea lui Arcadie Dugan, profesor, pe unde a trecut în viaţă şi Familia Dugan din Cireş-Opăiţeni, toate având ca scop principal „întreţinerea memoriei şi stimularea conştiinţei genealogice a neamului său din Bucovina” (Vasile I. Schipor) dar mai presus de toate fundamentarea ideii că acest teritoriu răpit Moldovei istorice este al românilor dintotdeauna, afirmând în toate lucrările menţionate lupta neamului său şi a altor familii din Nordul Moldovei răpit la afirmare naţională şi la consolidarea României Reîntregite. Este şi scopul pentru care Ilie Dugan-Opaiţ renunţă, încă de la începutul ostilităţilor Primului Război Mondial, la cetăţenia austriacă în favoarea celei româneşti şi trece în Regat, evitând drama lui Apostol Bologa şi a multor români din Transilvania şi Bucovina austro-ungare, cu un preţ poate la fel de mare, sau cel puţin cu amărăciunea de a fi considerat „adunătură tolerată” de către românii regățeni, trăind „capitolul cel mai trist din viaţa” sa. Însă aceste evenimente prin duritatea lor nu-l descurajează şi la 26 iunie 1917, Ilie Dugan-Opaiţ semnează Legământul militar, prin care „Subsemnatul Ilie Dugan-Opaiţ din Cireş (Bucovina), fost cadet în armata austro-ungară, însă român de neam,  jur pe onoarea mea şi pe conştiinţă să lupt în armata română pentru desrobirea ţinuturilor noastre româneşti de sub dominaţiunea austro-ungară şi pentru alipirea lor la România.” Împlinind astfel un deziderat spiritual de secole şi inculcat adânc neamului său, adunat în voinţa de fier a mamei de a-l fi dat la învăţătură şi astfel la cizelare spirituală, Ilie Dugan-Opaiţ devine, începând cu octombrie 1917, sublocotenent în Armata Română şi mai apoi, în decembrie, membru în „batalionul select” de vânători de munte, batalion de elită al Armatei Române aflat sub comanda directă a principelui Carol, moştenitorul tronului României. Însă Ilie Dugan-Opaiţ nu este singurul bucovinean şi membru al „clanului” care luptă în Marele Război pentru reîntregirea Patriei în armata română. Maiorul Constantin Dugan-Opaiţ, adjutant al Casei Regale – văr bun cu Ilie Dugan-Opaiţ - demult trecut în Regat şi devenit ofiţer al Armatei Române, este la rându-i rănit pe front şi luptă cu aceeaşi patimă şi patos pentru reîntregirea ţării, pentru revenirea Nordului Moldovei acasă, fiind şi el, la fel ca şi verii săi, membru al Arboroasei studenţeşti încă din anii universităţii pe care a urmat-o la Cernăuţi.
Prof. Arcadie Dugan Opait
Profesorul Arcadie Dugan-Opaiţ, sublocotenent de rezervă în armata austriacă, „făclier român neobosit, om de mare omenie şi izvor de sfat şi îndemn, cât şi toiag de sprijin material pentru studenţimea română bucovineană, adunată sub steagul Junimii”, cum l-a numit nepotul său, Nicolae Popescu, face întregul război pe frontul rusesc, apoi pe cel italian, revenind acasă cu trei decoraţii din şapte lupte la care a participat. Odată Bucovina revenită la Patria mamă, Arcadie Dugan-Opaiţ primeşte din partea Regelui Ferdinand I Ordinul Coroana României în grad de Cavaler, prin decretul regal 955/ 9 martie 1923 pentru meritul de a fi fost mare român şi neobosit îndrumător cultural pentru mai bine de jumătate de veac în Cernăuţii de baştină. Prin activitatea sa necurmată ca profesor, dar mai ales ca „Vulpan” al Societăţii Academice Junimea, Arcadie Dugan – „om a cărui viaţă este un cult de românism” (Ilie Dugan-Opaiţ – Glasul Bucovinei, 1936, p. 3) - şi fraţii săi, Ilie şi Valerian (alt mare român, folclorist de frunte şi întemeietor din speze proprii al Arcăşiilor din majoritatea satelor bucovinene – societăţi culturale („pui” ai Junimii) de promovare în rândul populaţiei săteşti a spiritului românesc şi a rezistenţei în faţa slavizării şi a deznaţionalizării) luptă activ şi cu izbânzi la readucerea „acasă” a unui teritoriu „răptuit” din trupul ţării – al acelei „ţări” fără de care istoria României nu ar putea fi niciodată scrisă.
Cu astfel de „pilde” în familie, el însuşi român de seamă, de cuget şi adâncă simţire, Ilie Dugan-Opaiţ nu putea rămâne nepăsător în faţa Marelui Timp al istoriei. Înţelegând din Semănătorismul începutului de secol XX, promovat de Nicolae Iorga, somitate a neamului românesc, cu care se află în corespondenţă şi în revista căruia – Sămănătorul – publică fratele său Valerian, faptul că a fi ţăran nu impietează cu nimic memoria scrisă a istoriei şi nu presupune neapărat asimilarea unui grup, pe tipologia psihologică a societăţii de tip muşuroi sau a „gloatei” ce mai uşor se poate ridica din anonimat, ci poate răzbate social în timpul istoric şi prin individualitate, nefiind cu nimic mai prejos decât marile personalităţi ale naţiunii, Ilie Dugan îşi structurează lucrarea în părţi dedicate familiilor clanului: Dugan, Opaiţ, Burlă, Dugan-Opaiţ, Şcraba, Popescu. 
Membrii acestor familii, de la răzeşii lui Ştefan (vezi ramurile Familiei ce posedă hrisoave şi urice de la „Măria Sa Vodă Ştefan”, de la Alexandru Lăpuşneanu şi Ştefan Tomşa), la gospodarii de frunte ai Cireşului şi Opăiţenilor, oameni ce s-au străduit în toate generaţiile de când au „descălecat” (o parte) din Transilvania în Nordul Moldovei, să stăpânească cu cinste şi cinstire locurile unde s-au aşezat, au alcătuit o magna prosapia românească a Bucovinei, intrând în strânse legături cu marile familii de români ale ţinutului, precum Porumbescu, Torouţiu, Flondor, Onciul, Eminovici (Eminescu), Burlă, fie la un nivel spiritual şi socio-politic, fie la un nivel familial (cazul Burlă care se încuscreşte şi înrudeşte cu Opăiţenii şi dau spiţele acestor „clanuri” din nordul Moldovei). Astfel că relatarea legăturilor dintre aceste familii nu reprezintă în cartea lui Ilie Dugan o ridicare socială prin valoarea altuia şi cu atât mai puţin o scădere a prestigiului acestor nume de notorietate, ci un fapt firesc, aducând prin conştiinţa istorică şi genealogică o „umbră” de faimă şi asupra unei familii care a lucrat „tăcut” dar direct şi „la sursă” pentru propăşirea naţională în această regiune răpită de imperiali Ţării. În fapt, Familia Duganilor este cea care, prin relaţiile şi relaţionările cu aceste prestigioase nume ale istoriei, pune în operă în rândul „maselor” dezideratele şi ideile propagate de marile personalităţi ale Neamului, într-o epocă a definirii naţiunilor.
Nici corespondenţa sau legăturile culturale şi sociale cu somităţi ale epocii precum Mihail Sadoveanu (căruia Vasile Burlă i-a fost profesor de greacă, la fel ca şi lui Nicolae Iorga – căruia i-a asigurat un an de zile hrana la prânz, din speze proprii),  Gorgon-Rossignon (familia Berthei – marea dragoste a lui Ciprian Porumbescu – profesorul Arcadie Dugan stă în gazdă, în adolescenţă, la mătuşa din partea mamei a Berthei, D-na Kipper, al cărei soţ, medic, îi asigura acestuia zilnic un prânz cald, consistent, în urma contractării unei boli pulmonare), Mihai Eminescu (corespondenţa acestuia cu Vasile Burlă şi „episodul paltonului” de sub arcadele Academiei Mihăilene din Iaşi rămân „bunuri” culturale istorice în diacronia generaţiilor Familiei, trecute obligatoriu ca un testament al Memoriei din generaţie în generaţie!), Vasile Alecsandri, George Coşbuc, Dimitrie Anghel, Zaharia Bârsan, Bogdan Petriceicu-Haşdeu (disputa privitoare la etimologia cuvântului raţă dintre acesta, Cihac şi Vasile Burlă rămâne în istoria literaturii române menţionată de însuşi Călinescu în a sa lucrare monumentală!), Barbu Delavrancea, Petre Liciu, Agatha Bârsescu, Ion Manolescu nu trebuie privite ca impietăţi ale afirmării cu orice preţ, ci ca fenomene naturale şi normale într-o societate ce lupta făţiş şi plenar la afirmarea spiritului românesc în hotarele istorice ale fiinţării sale. Că astfel de relatări nu sunt simple „ridicări la fileul” faimei, stau mărturie nenumăratele însemnări precum şi corespondenţa purtată cu aceştia din fondul arhivistic al Fraţilor Dugan de la Arhivele Naţionale Iaşi şi faptul că informaţii deosebite privitoare la multe astfel de personalităţi se regăsesc câteodată numai mulţumită notărilor şi însemnărilor Fraţilor Dugan (vezi date despre I. E. Torouţiu sau Nicu Flondor).
Valerian Dugan Opait, artizanul
Arcasiilor bucovinene
Structurându-şi lucrarea în „părţi” dedicate membrilor Familiei, adevărate capitole ce discută pe rând „ramurile”, „crengile” şi „rămurelele” unui vast trunchi de arbore genealogic (amintind pe alocuri de discursul Biblic!) la care se mai adaugă şi alţi arbori (aidoma unui „pomet” atât de drag Ţării Fagilor!) ale membrilor de seamă ai Familiei ce au intrat în rudenie cu Neamul şi Clanul, Ilie Dugan-Opaiţ şi urmaşii săi ce lasă însemnări în Cronica de familie nu adoptă un discurs favorizant sau favorabil acolo unde realitatea se impune altfel, ci urmăresc cu obiectivitate şi, de multe ori, cu obidă, durere şi chiar „dezgust” toate aspectele caracteriale negative ale membrilor Clanului, nesfiindu-se să afirme adevărul şi neîndrăznind să îl oculteze acolo unde nu este sau nu mai este favorabil persoanei. Astfel, vedem închegându-se din destine mici ursita unui neam ce dă ţării oameni de seamă, dar şi fiinţe nedemne de renumele la care mai toţi membrii aspiră sau observăm cum descendenţii unor membri cu destin greu sau implacabil nu-şi înnobilează ascendenţa (cazul spiţei lui Valerian Dugan-Opaiţ, sau a maiorului Constantin Dugan şi a surorii sale Veronica), ci, din contră, o curmă de la un binemeritat drum ascendent al Memoriei... 
Maiorul Constantin Dugan,
pe calul sau de curse
Astfel, prin „nemernicia” şi josnicia celor doi feciori, Aurel şi Orest, „scăpaţi din mână”, dar şi prin propriul „nenoroc la viaţă”, pare că Valerian pierde la un nivel subtil din aura faimei binemeritate de folclorist, patriot, animator cultural de excepţie, literat de mare talent în linia stilului arghezian, „mare român” şi „Arcaş” de seamă al satelor bucovinene, nu prin dezaprobarea făţişă a „cronicarilor” din neam ce scriu în Cartea Familiei faţă de acest aspect al personalităţii sale, ci dintr-o „nedreptate” a sorţii, dintr-o „pedeapsă” la nivel subtil a Moirei, Vătăjelul acestuia (oraţia de nuntă culeasă în timpul cătăniei de la românii bucovineni cu mari sacrificii şi riscuri) fiind citat de numeroşi cercetători de-a lungul timpului, fără a se şti cine l-a cules şi dat tiparului ab origine.
Un amplu „capitol” chiar dacă mai puţin izbutit din punct de vedere lingvistico-genealogic este dedicat originii patronimelor Dugan şi Opaiţ, iar dacă lucrurile sunt clare de unde porneşte etimonul plin de farmec şi subtile conotaţii, de origine veche slavă, al acestuia din urmă, nu la fel se poate spune despre originea lui Dugan, nume ce rămâne explicat la nivelul unei argumentaţii serioase şi solide la început, mai apoi fanteziste, ştiut fiind că este totuşi adus în „neam” de o femeie, Ileana Dugan, căsătorită cu un Opaiţ, dar căreia, prin personalitatea sa puternică şi felul deosebit de a fi, oamenii i-au păstrat în adresare directă şi indirectă numele de fată şi l-au transmis şi fiului ei în ciuda căsătoriei şi preluării „în acte” a numelui soţului. Literaţii neamului încearcă o etimologie slavă (douhi – lung) şi maghiară (dohan – tutun), favorizându-l pe acesta din urmă sub influenţa ideii „descălecatului” din Transilvania în nordul Moldovei a unor români, dar şi sub contaminarea numelor de Togan şi Dogan din regiunea Târnavelor. Nici etimonul turc nu le scapă, văzând în nume o prescurtare din „buzdugan”, dar nu se pune deloc preţ pe ideea că mai probabilă era o influenţă a numelor turceşti din vechiul Principat al Moldovei, dată fiind relaţia nordului răpit cu restul ţării din care se rupsese, decât cu Transilvania. Cel mai probabil derivat nu din „doagă”, cum explică Iorgu Iordan în al său Dicţionar al numelor de familie româneşti, ci adus pe filieră „basarabeană” din turcescul doğan însemnând ca substantiv „şoim” şi ca adjectiv, „născut” (ilk doğan = întâiul născut) sau „răsărit”, modificat fonetic după simţul limbii române şi prezent ca patronim, la ora actuală, la nu mai puţin de optzeci de familii în Republica Moldova, reminiscenţă a influenţei imperialismului Otoman la gurile Dunării de-a lungul frământatei istorii a acestor teritorii, numele li se pare purtătorilor acestuia nefiresc şi-l identifică cu uimire chiar şi în… America! Dacă în teritoriul de peste ocean, numele este derivat din vechea gaelică (Ó Dubhagáinn), fiind prezent majoritar la imigranţii irlandezi sau scoţieni, însemnând „piele închisă la culoare” sau „mic şi negru”, acelaşi lucru se poate spune şi despre prezenţa sa masivă pe teritoriul Regatului Unit. Aşadar, pare mult mai plauzibilă teoria conform căreia acesta ajunge în nordul Moldovei pe filieră otomană, fiind un patronim de top al Turciei chiar şi la ora actuală. Aceeaşi pasiune pune autorul şi pentru explicarea originii numelor de Burlă, Opaiţ şi Popescul, avântându-se în explicaţii susţinute de hrisoave şi urice, aruncând indirect „umbra” faimei asupra Neamului ce-şi trage vechimea din vremea Măriei Sale, Vodă Ştefan.
Lucrarea lui Ilie-Dugan Opaiţ este o frescă vie a unei lumi româneşti dintr-un ţinut de graniţă răpit de habsburgi şi mai apoi de lăcomia lui Stalin, ce-şi trage originile din acea epocă de aur a Moldovei, care străbate prin vicisitudinile imperialilor vienezi şi le depăşeşte cu greu pe cele ale ocupaţiei sovietice. Scrisă la început cu obiectivitate şi căzând, pe parcurs, prin contribuţiile „descendenţilor” la Cronica „neamului”, în patosul nostalgiei cauzat de implacabilul istoriei, acela care strămută oamenii din locul de baştină pentru a rezista fizic şi moral ocupaţiei barbare şi vânătorii de oameni adusă pe cozile cailor roşii din stepele bolşevice, cartea lui Ilie Dugan se structurează magistral sub atenta îngrijire a neobositului cercetător şi mare român, la fel de pătimaş bucovinean, Vasile I. Schipor. Ediţia îngrijită de pasionatul român cu drag de Bucovina, reîntregită şi dată luminii tiparului în 2009, porneşte de la manuscrisul aflat în arhiva familiei Elenei Ienache, alcătuit din trei caiete dictando, scrise cu cerneală albastră şi legate ulterior cu o copertă green mineral („culoare care, prin dubla-i polaritate, reprezintă simbolul destinului”). Pe lângă însemnările autorului, ediţia 2009 însumează anexe – „produse” ale urmaşilor autorului pe linia surorii sale, Aspasia Popescu, „contribuţiile literare şi ştiinţifice ale familiei Dugan şi ale celor înrudite – Burlă, Popescu, Şcraba” (Schipor, 2009: 38) un studiu introductiv, Ilie Dugan-Opaiţ şi moştenirea sa culturală, cu ample şi edificatoare note de subsol (la fel ca întreaga ediţie, de altfel, - rod al neobositei munci a coordonatorului V. Schipor), o Notă asupra ediţiei, un Glosar şi o Postfaţă, semnate de acelaşi perseverent şi meticulos cercetător şi filolog cu pasiune exacerbată pentru rigoare şi adevărul istoric, un indice de nume, texte cu pregnant caracter memorialistic ale unor autori „contemporani, interesaţi de istoria locală şi destinul bucovinenilor” precum Dumitru Covalciuc, Arcadie Opaiţ, Dragoş Tochiţă, Ionel Maftei. Coordonatorul ediţiei adună în finalul cărţii, ilustrate poştale de epocă, hărţi, fotografii de familie, imaginile unor gospodării şi planurile caselor din regiunea nord-moldavă, cu scopul de a ilustra şi imagistic o epocă „inexorabil apusă”, pentru ca „utilizatorul contemporan să înţeleagă o epocă istorică (…), modul în care funcţiona societatea de altădată (sub administraţie austriacă şi sub administraţie românească deopotrivă), valorile cultivate în familie şi societate, mentalitatea şi stilul de viaţă al oamenilor de atunci.” (V. Schipor)
De prisos a se bate monedă pe importanţa publicării şi republicării unei astfel de lucrări! În momentul în care Ilie Dugan-Opaiţ a purces la însemnarea datelor despre Familia şi Neamul de care aparţinea, a făcut-o cu gândul (şi, am zice noi, cu menirea la un nivel subliminal) ca acestea să folosească nu numai ramurilor ce s-au desprins dintr-un masiv trunchi nord-moldav bejenit de istorie, ci întregului popor vorbitor de limbă română şi unit „în cuget şi simţire” de ideea de dăinuire şi propăşire pe aceste teritorii binecuvântate de Creator! Că epoca haină în care le desăvârşea, nu permitea mai mult decât însemnarea lor în manuscris (şi aici dăm slavă faptului că nu domina computerul sau maşina de scris intelectualitatea românească din acea perioadă, fiindcă nu am mai fi avut nici o mărturie fizică, palpabilă, încă vie a existenţei şi trecerii prin „realitatea terestră” a fraţilor Dugan, precum scrisul lor de mână!) şi transmiterea lor către un fond arhivistic, nu trebuie să constituie un impediment la decelarea cu maxim discernământ a valorii şi importanţei unei astfel de lucrări. Formarea unei conştiinţe genealogice nu trebuie să rămână doar un deziderat al câtorva familii conştiente de importanţa lor în mărunta istorie locală sau în vasta istorie naţională a unui popor, iar cartea lui Ilie Dugan-Opaiţ tocmai acest lucru cultivă! Dar însemnările sale cu caracter memorialistic, genealogic, socio-istoric aduc o contribuţie covârşitoare la înţelegerea unor perioade istorice ale Ţării şi Neamului românesc, mai ales în teritorii râvnite de gurile hâde de lăcomie ale variilor imperii… Cum în lanţul generaţiilor „s-au produs ruperi ireversibile datorită stăpânirilor străine. Acolo unde au fost generaţii de români, azi sunt alte naţii care nu mai au nimic de-a face cu trecutul nostru.” (Ioachim Gh. Popescu), e mai mult decât un îndemn ca o astfel de lucrare să vadă lumina tiparului, pentru ca generaţiile de azi ale „corectitudinii politice” şi ale toleranţei mai mult decât christice a altor neamuri pe teritoriile noastre, să nu-şi piardă sau deregleze busola originilor, a valorilor, dar mai ales a drepturilor lor din moşi-strămoşi. Cartea lui Ilie Dugan-Opaiţ este o reprezentare a unei societăţi tradiţionale în adevăratul înţeles al cuvântului, în aceeaşi accepţiune pe care Ana Blandiana o afirma în discursul său la primirea titlului de Doctor Honoris Causa al Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca:
Societățile tradiționale aveau Memoria în centrul devenirii lor. O generație călca în urmele pașilor generațiilor precedente. Erau niște societăți tradiționale în care fiii făceau ceea ce făcuseră părinții și părinții ceea ce făcuseră bunicii. Deci, într-un anumit sens, era ușor să păstreze continuitatea, era ușor să descopere ce este esențial. De altfel, ceea ce era esențial era stabilizat, era tabuizat, era transformat în mit și trecea din generație în generație. Într-o perioadă în care atât de multe lucruri se schimbă deodată (sistemul politic, sistemul de comunicații, chiar clima) este infinit mai greu să stabilești ce trebuie continuat. Pentru că, până la urmă, problema memoriei este problema răspunsului la întrebarea: ce, din ceea ce au trăit cei dinaintea noastră, trebuie noi să continuăm? Și, evident, nu putem încerca măcar să răspundem decât știind ce au trăit ei. De aici importanța manualelor și orelor de istorie din programa școlară, de aici revolta că cineva ar putea urmări nemaiajungerea la generațiile tinere a memoriei trecutului. Memoria este scheletul societății omenești, și în măsura în care ea este distrusă, societatea devine un fel de monstru moale, dezarticulat, remodelabil după dorința oricât de criminală a celui mai puternic. În măsura în care nu știm ce a fost nu avem cum să presupunem ce va fi și nici să recunoaștem în ce măsură trecutul se oglindește în viitor. „Cunoașterea este recunoaștere” spunea Aristotel.
Frescă vie a unei lumi româneşti a valorii şi valorilor, a dorinţei de luptă prin orice mijloace pentru răzbaterea naţiunii din chingile asupririi tacite sau evidente din partea altor naţii, cauzate de toleranţa unui popor de prea multe ori considerat „neam bun şi blând de trădători” (Cezar Ivănescu), cartea lui Ilie Dugan-Opaiţ arată o altă faţă a românilor - anume aceea a „omului frumos” (D. Puric) ce nu-şi duce „fiii dumnezeieşti” „cu drag pe cruce”, ci-i aşează la loc de cinste şi cinstire pentru fapte măreţe, în ton cu poruncile Creatorului dar şi cu „dreptul meu”!

Lucrarea lui Ilie Dugan-Opaiţ, Familia Dugan din Cireş-Opăiţeni extrapolează hotarele unui sat neînsemnat pe harta inimii Europei, la graniţele unei regiuni istorice, mai apoi ale unui întreg stat naţional printr-o singură idee – aceea de a fi bun român şi om în adevărata putere a cuvântului.  Această idee este motorul însuşi al existenţei unei întregi familii ce-şi apără baştina, moştenirea culturală, dar mai ales MEMORIA şi determină mai mult decât o devenire personală. Îndeamnă la o luptă constantă, susţinută şi nu lipsită de pericol pentru reîntregire teritorială şi naţională sub egida noţiunii de românism. Toate aceste fapte, acţiuni, rezultate, originează nu numai din însemnătatea generaţiilor apuse de oameni gospodari, aşezaţi, iubitori de glie strămoşească, ci din trezirea şi ridicarea Conştiinţei sub imperiul educaţiei, al emancipării intelectuale, deziderate prezente în spiritul de neclintit al unei femei – Elena Dugan născută Vască, - mamă spirituală nu numai a copiilor săi naturali, ci a unui întreg neam al Duganilor cu variile sale spiţe!

                                                                                                                      Oana-Laura Dugan-Opaiţ



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...